|
||||||||
Géraldine Laurent (1975) , Française en altsaxofoniste kan worden toegevoegd als een nieuwe ster aan het franse jazzfirmament. De jazzmusici en de hele jazzscene in Frankrijk zijn eigenlijk vrij onbekend in Nederland, hoe dat in België ligt, weet ik niet. Zelfs grote namen als Michel Portal, Richard Galliano, Jean-Paul Bourely en vele anderen waren hier jarenlang onbekend en traden hier dan ook niet op. Door vrienden in Zwitserland en het bijwonen van festivals in Frankrijk brachten mij op het spoor van het enorme arsenaal aan jazztalenten in La Douce France. Laurent studeerde klassiek piano aan het Niort conservatorium, op 13 jarige leeftijd schakelde zij over naar de altsaxofoon. Haar invloeden waren vier grootheden, John Coltrane, Wayne Shorter, Sonny Rollins en Eric Dolphy. In 1999 vertrekt zij naar Parijs waar ze met verschillende formaties speelt zoals Charles Bellonzi, Christophe Joneau, Antoine Hervier e.v.a. Tussen 2003 en 2004 is ze ook nog deelgenoot van het dansgezelschap “Ballets Atlantiques Rêgine Chopmot”. In 2005 richt ze de groep “Time Out Trio” op met Yoni Zelnik (bs) en Laurent Bataille (drs) Ze spelen op diverse festivals in Frankrijk (Juan-les-Pins, Vienne, Marciac, Coutances etc.) of in het buitenland (Winter Jazz Festival New York, Yokohama, Pékin Jazz Festival) en ze wordt steeds vaker uitgenodigd door de groten in de jazz zoals Philippe Catherine, Rhoda Scott, Emmanuel Bex e.a. Vier jaar na haar laatste album “At Work” is er nu “Cooking”, haar vierde album onder eigen naam , ze maakte ook albums met Aldo Romano, Christophe Joneau en Charles Bellonzi. Het quartet bestaat uit Géraldine op altsaxofoon, bassist Yoni Velnik met wie ze al heel lang samenwerkt, drummer Kontomanou en pianist Paul Lay die ook een eigen groep bestiert. De vier jaar “pauze” hebben wel vrucht afgeworpen in die zin dat er sprake is van een muzikale groei, 4 jaar op toernee, 4 jaar samen, 4 jaar vol vreugde, twijfel en ook verdriet zoals het hoort bij een muzikantenleven, hebben gezorgd voor een uiterst sterke cohesie in de groep en een grote mate van maturiteit. Zoals Laurent de Wilde, toppianist en producent van dit album het stelt: “plus libre et enflamée que jamais”. Eigenlijk is dat nog een understatement want de vonken spetteren ervan af in uptempo stukken zoals in het openings- en titelnummer “Cookin” en in “Next”, maar de groep kan ook heel ingetogen en romantisch overkomen zoals in “Boardwalk”. Intrigerend is ook het nummer “Room 44” met zijn trapsgewijze opbouw met warme piano akkoorden en een bijtende altsax, ontzettend spannende muziek die nooit verveelt. “Early Bass Master” is een compositie waarin de bas en het slagwerk het voortouw nemen terwijl piano en sax eromheen huppelen. Alle nummers zijn ontsproten aan het brein van Géraldine behalve “You and the night and the Music” uit de Broadway Show “Revenge with Music” uit 1934, muziek geschreven door Arthur Schwartz, tekst van Howard Dietz, inmiddels een klassieker uit het American Songbook en vertolkt door heel veel muzikanten, van Frank Sinatra tot Keith Jarrett. Alweer een grootheid uit de Franse jazz schreef ik al en dat zal iedere luisteraar met oren op de goede golflengte beamen, al talloze keren voorbijgekomen deze cd en “Cooking”verveelt nooit. De titel kan natuurlijk een verwijzing zijn naar het bekende album van Miles Davis “Cookin’with the Miles Davis Quintet” onderdeel van de serie Steamin’, Relaxin’, Cookin’en Workin’with…” , maar Géraldine heeft nog een andere uitleg, een album kun je vergelijken met een maaltijd, in de keuken is het een vorm van samenwerking om tot een resultaat te komen, insgelijks in de studio en bovendien bestaat er de mogelijkheid van smaakpapillen in het oor. Dat laatste is eigenlijk een eerste vereiste voor iedere muziekliefhebber en dus blijken de (muziek)smaak papillen absoluut afwezig te zijn bij de Nederlandse en Belgische omroepen, het moest me weer van ’t hart. Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||